حرفه: روابط عمومی؛ وبلاگ ندا تهرانی
درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

کاربرد ارتباطات میان فردی

ارتباطات موثر می تواند منجر به بهبود سلامت جسمی و روحی افراد گردد و به کار بردن مهارت های ارتباطی باعث درک درست و بهتر از دیگران و در نتیجه کاهش اضطراب و فشار روانی می شود.


ارتباطات سنگ پایه تمدن بشری است، هر قدر که جامعه از سادگی به سوی بغرنجی پیش می رود، ارتباط انسانی نیز اشکال پیچیده تری به خود می گیرد، تا بدانجا که این درهم تنیدگی ارتباطات میان انسان ها امروزه یکی از مهم ترین ویژگی های سازمان های بشری است، مبادله اطلاعات و افکار میان آحاد انسانی، یکی از مبرم ترین نیازهای زندگی اجتماعی است.
ارتباط میان فردی به عنوان حلقه واسطه، فرد را به جامعه متصل کرده و زمینه انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر را فراهم آورده است. ارتباطات میان فردی در دنیای امروز امری فراگیر و همه جانبه شده است و عرصه جدیدی را پیش روی انسان ها قرار داده است.
انسان  ها در عرصه سازمان هر روزه درگیر ارتباط گوناگونی هستند و از طریق این ارتباطات است که سازمان ها تلاش می کنند به اهداف خود جامعه عمل بپوشانند.
در بررسی چگونگی ارتباط مدیران عالی و میانی، معلوم شد آنان در هر روز یک بار، فقط حدود نیم ساعت می توانستند بدون وقفه به کار ادامه دهند، بنابراین ریشه بسیاری از مشکلات فردی، سازمانی و اجتماعی را می توان در کمبود ارتباطات موثر، نقش سیستم ارتباط یا به طورکلی سو» تعبیر و تفسیرهای ارتباطی جستجو کرد. شاید شدیدترین انتقادها از مدیران پیرامون ناتوانی آنها در ارتباطات موثر است.
یکی از صاحبنظران با بررسی رفتار مدیران سطح عالی دریافت که 78 درصد وقت این مدیران به تعامل گفتاری اختصاص یافته است که شامل 58 درصد ملاقات های برنامه ریزی شده، 10 درصد ملاقات های بدون برنامه ریزی قبلی، 6 درصد پاسخ به تلفن و 3 درصد مربوط به بازدید و مابقی مربوط به کارهای جاری نوشتاری بوده است: برخی از مدیران اجرایی می گویند: رابطه مستقیمی میان سودآوری و توانایی در برقراری ارتباطات با کارکنان وجود دارد و گفته می شود بهره برداری خوب با ارتباطات خوب رابطه تنگاتنگی دارد.


ارتباطات موثر می تواند منجر به بهبود سلامت جسمی و روحی افراد گردد و به کار بردن مهارت های ارتباطی باعث درک درست و بهتر از دیگران و در نتیجه کاهش اضطراب و فشار روانی می شود. به این ترتیب بسیاری از ناراحتی ها و بیماری هایی که بخش بزرگی از آنها بنا به اذعان پزشکان متخصص، بر اثر استرس و اضطراب ایجاد می شود، به نحو قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.


ارتباطات در سازمان و گروه چهار نقش عمده ایفاد می کند: کنترل، ایجاد انگیزه، ابراز احساسات و اطلاعات. هیچ یکی از این نقش ها نسبت به بقیه از اهمیت بیشتری برخوردار نیست.
برای اینکه گروه عملکردی اثربخش ارائه کند، باید اعضا» را به گونه ای کنترل نماید، آنان را به عملکرد بهتر تشویق کند، وسیله ای برای ابراز احساسات به وجود آورد و سرانجام راه را انتخاب نماید لذا هر نوع ارتباطی که در گروه یا سازمان صورت می گیرد در قالب یکی از چهار نقش بالاست .
ارتباطات میان فردی زمانی اثربخش است که معنی و مفهوم موردنظر فرستنده پیام با آنچه در ذهن گیرنده پیام به عنوان مفهوم و معنی پیام تبلور پیدا می کند، تفاوتی نداشته باشد.
ارتباطات میان فردی با توجه به هدف های عمل گرایانه و خشنودی از کنش ارتباطی دارای پنج ویژگی عمده و قابل تکیه اند: گشودگی، همدلی، حمایتگری، مثبت گرایی و تساوی.

گشودگی:
بیانگر اشتیاق فرستنده پیام یا مبدا  ارتباطی به وانمود کردن و بروز صادقانه محرکات وارد برخورد با مفهوم تملک احساسات و تفکرات مرتبط است.

همدلی:
توانایی یک فرد است که به گونه ای تجربی دریابد که فرد دیگر چه تجربه ای در یک لحظه موعود و در یک چارچوب مشخص و با توجه به نظر خویشتن دارد. به عبارت دیگر همدلی یعنی ایجاد احساس مشترک با یکدیگر.

حمایتگری:
یک رابطه میان فردی موثر و قابل اتکا» رابطه ای است که در یک فضای حمایتگرانه شکل گرفته و ارتباطات میان فردی باز و همدلانه زمانی می تواند دوام یابد و منجر به گسستگی رابطه نگردد که در یک فضای بدون هراس و تهدید ایجاد گردد.

مثبت گرایی:
ایجاد تمایل و اشتیاق از سوی مخاطب یا مخاطبان، فرستنده پیام را به سوی برقراری ارتباط و ایجاد پیوند ارتباطی می کشاند.

تساوی:
ارتباطات میان فردی عموما زمانی موثرترخواهد بود که فضای حاکم، فضای مبتنی بر تساوی  باشد. می باید تساوی در شخصیت آنها مورد توجه باشد و یا اینکه به نقاط مشترک که نوعی تساوی است تاکید بیشتری شود.
بهبود سازمانی کوششی است برنامه ریزی شده، تحت حمایت مدیران عالی سازمان، در سراسر سازمان، جهت افزایش کارایی و اثربخشی و با بهره جوئی از علوم رفتاری.
مهم ترین فنون بهسازی سازمان عبارتند از: فنون فردی و روابط افراد، فنون تیمی، فنون روابط گروهی و فنون جامع و فراگیر. 
بیشتر اقداماتی که در فرآیند بهبودسازمانی صورت می گیرد، در جهت تغییر دادن نگرش ها و رفتارهای اعضای سازمان می باشد.




نوشته شده توسط :ندا تهرانی
یکشنبه 10 بهمن 1389-11:56 قبل از ظهر
نظرات() 







شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic